Tilbage til fritid

Førstehjælp

Tilbage til Team Schack

 

Førstehjælp til forulykket polsk lastbilchauffør

Syv jyske hjemmeværnsfolk fik for alvor brug for alle deres førstehjælpskompetencer, da de pludselig befandt sig midt i er alvorligt færdselsuheld på E20-motorvejen mod Esbjerg. Den sværest tilskadekomne var en polsk lastbilchauffør, der, ikke mindst på grund af den hurtige førstehjælp, nu er uden for livsfare.

Af Kim Hansen HJV-Bladet.

 

De forsamlede hjemmeværnsfolk på Distrikt Ribe er fredag den 29. april ved at pakke biler til opstilling af en skydebane til et feltskyttestævne i Oksbøl, da et højt brag flækker den milde morgenluft.

 

Omkring 200 meter fra distriktet løber motorvej E20 mod Esbjerg, og det er herfra braget lyder. Det går dog først op for hjemmeværnsfolkene, da de et par minutter senere hen over markerne kan se, at trafikken er gået i stå. Herefter handler de hurtigt. Meget hurtigt.

 

Først fremme på skadesstedet er oversergenterne Michael Schack og Errol Spenner fra kompagni 3108 Kongeåen. På det tidspunkt er der gået omkring fire minutter siden braget.

 

”Vi danner os et hurtigt overblik oppe fra en vold. Det første vi får øje på er en mand, der ligger mellem autoværnene, og en anden mand, der står ved siden af. Derudover er der folk på stedet, der bare futter lidt rundt og kigger. De handler ikke,” fortæller Michael Schack.

 

De to hjemmeværnsfolk løber ned til de to tilskadekomne mænd, og finder hurtigt ud af, at den liggende er polak, og den stående er dansker. Derfor er det naturligt, at Michael Schack tager sig af polakken, da han taler flydende tysk.

 

”Jeg starter med at konstatere, at han ikke har nogen åbne sår. Han klager over smerter i maven, og da jeg kigger på den kan jeg se blodudtrækninger. Jeg lægger ham i tillempet aflåst sideleje, og går derefter over til psykisk førstehjælp for at holde ham ved bevidsthed,” siger Michael Schack.

 

I mellemtiden er Errol Spenner i gang med at behandle den anden tilskadekomne, der er en dansk lastbilchauffør. Hans skrammer er lidt mere overfladiske, men han bløder fra læsioner på hænder og i hovedet. De øvrige tililende hjemmeværnsfolk går straks i gang med andre opgaver på skadesstedet. To af dem Claus Lund og Dan Nielsen arbejder til dagligt som lastbilchauffører, så de tager sig af lastbilerne. Gennemsøger dem for eventuelt andre tilskadekomne, inddæmmer den uddrevne dieselolie og får slukket for motorerne.

 

De tre øvrige hjemmeværnsfolk på stedet, Lars Peter Andersen, Torn Strand og Karsten Søegaard, begynder straks efter deres ankomst at rydde et spor for vragdele, så redningskøretøjerne kan komme frem.

 

”Det var en fornøjelse at se, hvordan vi bare arbejdede. Vores uddannelse i hjemmeværnet gjorde, at en række automatismer trådte i kraft. Der var ingen, der behøvede at udstikke ordrer. Vi reagerede bare og gik i gang med de opgaver, der var på stedet. Vi viste, at hjemmeværnet er mere end krudt og kugler,” siger Michael Schack.

 

Efterhånden som politiet og redningsmandskabet nåede frem overtog de opgaverne, og hjemmeværnsfolkene trak sig lige så stille tilbage. Stolte over at have udført opgaverne.


”Lige inden vi gik tilbage mod distriktet kom en frivillig brandmand fra Esbjerg hen til mig, gav mig et håndtryk og sagde: Flot arbejde. Det varmede meget at få sådan en anerkendelse,” slutter Michael Schack.

 

Hans arbejde var da også alt andet end forgæves. Senere på weekenden blev den polske lastbilchauffør erklæret uden for livsfare.